duminică, 23 ianuarie 2011

Cimitirul vesel din Sapanta

Cimitirul supranumit...vesel... aflat in localitatea Sapanta,judetul Maramures,este  faimos pentru crucile mormintelor viu colorate, picturile naive reprezentând scene din viața și ocupația persoanelor inmormantate acolo.In versuri cu nuante umoristice sunt descrise persoanele,sau obiceiurile mai neobisnuite care au caracterizat pe cel decedat si inhumat in locul respectiv.
Primele cruci sculptate de Stan  Ioan  Patras,in anul 1935 au fost decorate cu epitafuri nostime in culori vii.De atunci pana acum,cimitirul a adunat aproximativ 800 cruci,care de care mai nostime si mai evocatoare.
Cimitirul constituie un muzeu in aer liber ,punct de atractie pentru turistii de pretutindeni.Legenda spune ca atitudinea vesela in fata mortii este un obicei al Dacilor care credeau in viata vesnica iar moartea pentru ei era doar trecerea spre o alta lume. Ei nu vedeau moartea ca pe un sfirsit tragic ci ca pe o sansa de a intilni zeul suprem Zamolxe.
Dupa moartea lui Stan Ioan Patras  in 1977, opera lui a fost continuata de ucenicul sau Dumitru Pop Tincu.


Iata cateva epitafuri:

Din a mea copilărie
Irina lui Ion îmi zicea
 după ce m-am măritat
Irina lui Mihai m-a strigat
Cu Toader bărbatu meu
Am fost la bine şi la rău
Dar acum ni-am despărţit 
Şi tare l-am năcăjit
Doi nepoţi am lăsat
Unu în Spania a plecat.
1932-2000
 
Pop Grigore a Tomi
Am avut o viaţă lungă
Cu necazuri şi furtună
Am fost vesel şi cu voe bună
Lucrînd mult timp la pădure
Cu ţupin şi cu săcure
Doctori lîngă mine a stat
Ş-am murit ne împăcat
Amărît şi supărat
De copii nemîngîiat
Nu vă plîngeţi voi urmaşi
Cuconi de nepoţ şi fraţi
Care-n lume aţi rămas
Ci uniţi-vă ca fraţi
Ca să fiţi Înalţi ca brazi.1889-1973
 
Sub aceasta cruce grea Zace biata soacra-mea Trei zile de mai traia Zaceam eu si cetea ea Voi care treceti pa aici Incercati sa n-o treziti Ca acasa daca vine Iarai cu gura pa mine Da asa eu m-oi purta Ca-napoi n-a inturna Stai aicea draga soacra-mea
Multi oameni isi inscriptioneaza piatra funerara in moduri care sa reflecteze pasiunile lor. Printre cele mai ciudate pietre funerare se numara cele care au forma de calculator, motociclete sau chiar integrame. Si inscriptiile funerare din cimitirul maramuresean Sapanta au fost incluse intr-un top al celor mai ciudate pietre funerare.
Din pacate,Cimitirul vesel de la Sapanta, monument cultural protejat de UNESCO, risca sa fie distrus din cauza unor abuzuri


Niciun comentariu: